donderdag 8 september 2011

Taart 4: Italiaanse bitterkoekjes-chocolade taart



Molto alcool!

Achtergrond
In mei ben ik met mijn zusje en oom&tante 6 dagen naar Rome geweest. Afgelopen zondag hebben we een reünie gehouden waarbij we samen met alle aanhang de film en foto’s hebben gekeken. Een reünie die uiteraard in het teken van Rome en Italie moest staan. Naast het eten van Italiaanse tomatensoep, bruchetta, een verantwoorde Italiaanse salade en het drinken van Limonchello, heb ik natuurlijk een Italiaanse taart gemaakt.

Recept
Chocola en koekjes, dat is eigenlijk de basis van dit recept. Natuurlijk geen gewone koekjes, maar de overheerlijke amaretti koekjes geweekt in een klein beetje *ugh* sinaasappellikeur.

Bakproces
Zaterdag was niet mijn beste dag! Hoewel, ik heb samen met Thomas heel veel nuttige dingen gedaan en gekocht, maar kwam er toch om 22.00 uur ’s avonds achter dat ik een vrij essentieel ingrediënt van de taart was vergeten: de chocolade!  En daar had ik 500gr van nodig, dus er zat niets anders op dan door de regen en in het donker naar de AH To Go op het station te fietsen.
Het maken van deze taart zonder oven was gemakkelijk:
1)      Koekjes breken en weken in sinaasappellikeur
2)      Chocolade smelten
3)      Eieren scheiden en slagroom kloppen
4)      Boter, slagroom en eieren toevoegen aan de gesmolten chocolade
5)      Laagjes maken in het bakblik
6)      5 uur wachten en smullen maar!
Het lijken veel stappen, maar het zijn maar kleine acties, dus het is een snelle en gemakkelijke taart om te maken. Een TIP: als je de koekjes over twee schaaltjes verdeelt, moet je ook de alcohol over twee schaaltjes verdelen...! Niet de hoeveelheid alcohol aan ieder schaaltje toevoegen. J

Het mooie van deze taart is om te zien hoe de gesmolten chocolade door het toevoegen van de boter en later de slagroom een mooie, luchtige massa wordt. Als het chocolademengsel klaar is, kun je net als een lasagne de koekjes en chocolade om en om in het taartblik doen. Belangrijk is om te eindigen met de chocolade.
Wanneer als in het bakblik zit, kan deze de koelkast in om af te koelen en te stijven.

Conclusie
Een snelle en lekkere taart die zeer slecht is voor je lijn! J  
Note to myself: niet de hoeveelheid alcohol verdubbelen, dat is toch niet echt lekker. Bovendien was de taart zondag het eerste dat ik at... Ik geloof dat ik geen verdere uitleg hoef te geven: het was een zeer gezellige dag!

Op naar taart 5!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten